Followers

Monday, March 28, 2011

engkau jenis epal yang mane.??

seorang budak perempuan penah tnya mende nih kat seorang hamba ALLAH, lebih kurang ayat dia

" cek nor, asal cek no pakai bertudung litup nih? tudung labuh bagai. berpurdah, berjubah. "

kata ibu tadi; kita wanita ini di perumpamakan dengan sebiji epal, yang mana satukah epal yang menciri kan diri kita.

ada satu pokok epal yang sangat tinggi, buah nya lebat... yang tinggi2 di puncak, tuannya balutkan dari plastik agar tidak di tebuk tupai mahupon ulat, di jaga , di bungkus rapi, tapi epal2 yang dibawah.. dibungkus juga, tapi masih lagi terjatuh.maka die dibiarkan jatuh ke tanah, tersebam ke muke bumi, busuk dan disepak, tidak diperlukan lagi..

jadi kita wanita yang mana? yang telah diciptakan ALLAH, utuk berada dipuncak, di jaga di rapi di bungkus dengan apa?? dengan menutup aurat. maka kita berada di puncak. siapakah lelaki yang layak untuk kita???? lelaki yang sama tahap tinggi iman nya atau pon lebih lagi, maka yang akan hadir nanti bukan calang2 orang..

bagaimana dengan apel yang jatuh di tanah? merasakan bahawa diri nya bagai x dipergunakan,maka dijatuhkan martabat nye serendah itu,apakah untuk memperlihatkan diri kecantikan duniawi kita juga patut merendahkan diri sehina itu, makanya!! mereka yang tidak menutup auratnya di tahap yang mana? maka epal tadi yang busuk, malah di tebuk tupai, dimakan ulat kadang2 disepak atau dijadikan bahan mainan.

jadi kita wanita, punya maruah, punya agama, dan sekarang di beri ilmu, bezakan kita epal yang di puncak atau epal yang ditanah, apakah kita epal yang menunggu putera yang betol2 punya agama setinggi itu untuk menuju ke puncak mendapatkan kita, atau kita epal yang tiada maruah, yang dipermainkan, dan siapa2 yang serendah dan sebawah tanah tadi mampu mempergunakan kita.tak perlu agama, tak perlu pengetahuan kerna kita mertabatnya paling rendah...

jadi kita bagaimana?? apel yang mane? dipuncak atau yang ditanah yang disepak?

2 comments:

diba said...

epal yg sush dicapai lw~

tic said...

Hahhaha ye bags!!!